A honlapkészítés kérdései II.

Az előző írásomban már olyan alapkérdésekkel kezdtem el foglalkozni, melyek eldöntése létfontosságú a honlapkészítés előtt, ha a tulajdonos nem szeretne már kezdetben is pl. 100.000 fölötti összeget kiadni egy olyan honlapra, aminek a megtérülése még nem is biztos.

A megtérülést sok minden befolyásolja, ezért az esetek többségében érdemes megfontolva haladni, azaz csak akkor több pénzt fektetni egy igazán profi honlap kialakításába, ha a kezdeti visszajelzések és eladási statisztikák ennek szükségességét alátámasztják.

Nézzük tovább, hogy mely honlapkészítés elemeket érdemes egymással szembeállítani és melyiket érdemes választani a különböző szituációkban. Az leírtak a személyes tapasztalataimat tükrözik, jogi felelősséget - természetesen - nem tudok értük vállalni.


 

Látogatószerzés - Profi, egyedi dizájn
Profi szövegírás - Tulajdonos általi tartalomkezelés
Legyen egyáltalán honlap? - Maradjunk a "jól bevált" módszereknél?
Online hirdetések - Offline hirdetések

 

1. Nagyon sok olyan honlappal találkoztam, melynek szép, egyedi megjelenése volt - csak éppen ezt senki nem látta a tulajdonoson kívül. Másrészről számtalan olyan honlapot látok belülről is, aminek egyszerű, vagy (a tulajdonos által kért, de szerintem) csúnyácska megjelenése van, mégis nagy a látogatottsága és szép profitot termel.

Ha egy új érdeklődővel kezdek el beszélni, máris az az első kérdése a honlapkészítés megkezdése előtt, hogy "egyedi megjelenése lesz-e", ami egy okos kérdés, de nem olyankor, ha valaki 20-25.000 Ft-ból a teljes honlapkészítést szeretné letudni. Egyszerűen meg kell érteni azt, hogy egy profi grafikus drágán dolgozik, ezért egy egyszerű, egyedinek mondott arculat is minimum 20.000 Ft és még csak egy kép, nem pedig "webes sablon". Így semmiképpen sem hozható ki a teljes honlap már 30-35.000 Ft alatt.

Röviden azt tudom mondani, hogy ha Ön szívesen rászán a honlap elindítására min. 50.000 Ft-ot, akkor érdemes lehet egyedi megjelenést kérni, de ha kevesebből szeretné megúszni, akkor az első lépés a biztos alap és a második a látogatószerzés (Adwords, keresőoptimalizálás, közösségi marketing). Az egyedi megjelenés csak ezután jöhet szóba, mert az egyedi megjelenés önmagában semmit nem ad el!

 

2. Nem vonom kétségbe hogy a tulajdonos is képes jó szöveget írni, de az általános tapasztalatunk az, hogy sokaknak még az alapvető helyesírás is problémát okoz, márpedig a felmérések szerint a magyar olvasók 88%-át zavarják a helyesírási hibák! (forras: origo.hu) "Minden harmadik netpolgárral előfordult már olyan, hogy abbahagyta egy cikk olvasását helyesírási hibák miatt, sőt a netezők egyötödével már az is megesett, hogy elpártolt egy olyan internetes oldaltól, amelyen rendszeresek voltak az ilyen jellegű hibák."

De ez a kisebbik probléma. Nagyon sokan nincsenek tisztában az alapvető online marketinggel sem, ezért a tartalom sokszor unalmas vagy nem elég informatív lesz. Az online megjelenés végső célja általában az eladás, márpedig ezt csak tudatos tartalomépítéssel lehet elérni.

Ha bennünket választ, a helyesírási hibákat javítjuk, a szöveget felhasználóbaráttá és vonzóbbá tesszük, hogy segítsük az eladásait.

 

3. Az az igazság, hogy bármennyire is jó lenne azt bebizonyítani, hogy a profi/drága/egyedi honlapkészítés mindig jó megoldás egy cég életében - ez így nem igaz. Egyszerűen be kell látni, hogy bár szinte mindent az interneten keresnek az emberek, azért mégiscsak vannak olyan tevékenységi területek, ahol nem az online hirdetések a perdöntőek.

A dolog másik oldala, hogy lehet egy honlap profitnövelő az adott vállalkozásnak, de könnyen előfordulhat, hogy aránytalanul sok időt venni igénybe a honlap kezelése ahhoz képest, amekkora hasznot hoz. Jó példát nem tudok erre hozni hirtelen, de pl. buta példával azt mondanám, hogy egy vegyesboltnak nem szabad sok pénzt kiadni egy honlapra, mert fölösleges. Nem fog tudni egy multival versenyezni így sem, plusz a termékek, árak felvitele elképesztően nagy többletmunkát jelentene a számára.

Ebben az esetben is hasznos egy egyszerű bemutatkozó honlap, a honlapkészítés árak egészen biztosan megtérülnek, de nem lesz érzékelhető forgalomnövekedés csak mert 10.000 Ft helyett 100.000 Ft-ot költött rá. Azt a maradék 90.000 Ft-ot költse el szórólapra, akciós termékekre, hirdetőtáblákra a bolt környékén. Úgysem fog senki elmenni egy kifliért a város másik végébe, aki viszont ott jár, annak hasznos információ lenne egy "vegyesbolt jobbra 300m" feliratú tábla. (Ez persze egy buta példa, de ennek mintájára érdemes átgondolni a lehetőségeket.)

 

4. Az ajánlott hirdetések nagymértékben összefüggnek a 3. ponttal, tehát a kettőt nem érdemes külön vizsgálni. Ha egy adott témakör nem népszerű az interneten, akkor várhatóan az online kampányok sem lesznek kimagaslóan eredményesek. Igaz, az is előfordulhat, hogy a kisebb online konkurencia miatt kis költségvetésből is szép eredményeket lehet elérni. Volt már arra példa, hogy több milliós éves profitot realizált úgy egy vállalkozás, hogy a honlapkészítés árak egész évben nem érték el az 50.000 Ft-ot sem.

Ha a honlapkészítés főbb céljait számait megbeszéltük, tehát "lesz honlap", akkor a következő lépés mindenképpen az kell legyen, hogy a korábbi hagyományos, offline hirdetéseket kiegészítjük minimum a honlap címével, de még jobb, ha valamit felkínálunk pluszban azoknak, akik a honlapon keresztül érdeklődnek, ott viszont meg kell kérdezni, hogyan jutottak el a honlapra. Ezzel így mérni is lehet azt, hogy hány vevőt fogott meg az online reklámunk, az offline hirdetésen keresztül.


 


Összefoglalás: Az első és legfontosabb a honlap tervezésekor az kell legyen, hogy jó alaposan átgondoljuk, mit várunk a honlaptól az adott iparágban, az adott konkurencia ismeretében. Ennek megfelelően kell honlapkészítés csomagot választani. Ha jók az online kilátások, akkor érdemes drágább, komplex csomagot választani online hirdetésekkel. Ha viszont csak "puhatolózásnak" szánjuk a webes megjelenést, akkor a legkisebb csomagot ajánlom, a többi pénz menjen inkább hagyományos hirdetésekre.

A honlap és a vállalkozás szempontjából a legfontosabb az, hogy minél többen eljussanak az oldalra és minél többen vissza is térjenek. Ha a honlapkészítés eredménye egy szép megjelenésű, de rossz felépítésű és helytelenül megfogalmazott szöveges tartalom, akkor nagyon sok potenciális vásárlót elveszítünk!

Egydi megjelenésű honlapot csak akkor kérjen, ha legalább 50.000 Ft-ot rászán csak magára a honlapkészítésre, amiben még nincs semmiféle reklámköltség!

2013 | Minden jog fenntartva!