Online átverések [3-5] (honlapkészítés témakörben)

A legutóbbi "privát" blogbejegyzésben arról beszéltem, melyik az a kettő leggyakoribb panasz (élménybeszámoló), amint a honlapkészítés megkezdése előtt vagy közben hallok olyanoktól, akik már egyszer rosszul választottak szakembert.

Most azt a korábbi cikket szeretném kiegészíteni 3 másikkal, ezért indul a sorszám is a hármassal.

  • 3. A honlapkészítő kihasználja a másik fél hozzá nem értését.
  • 4. A honlapkészítő saját nevére veszi a domaint/tárhelyet.
  • 5. A szakember mégsem szakember, csak lelkes amatőr.

3. Ez most egy kényes témakör lesz, ugyanis hivatalosan nem átverés az, ha valaki túl magas órabérrel dolgozik, de én annak tekintem, ha ezért nem ad annyival magasabb minőséget, mint amennyivel többe került.

Jogilag nem átverés az valaki a "hasára üt" és azt mondja, hogy a honlapkészítés ára pl. 50.000 Ft, miközben felrak egy ingyenes alaprendszert, ingyenes sablonnal és 3 óra alatt feltölti a tartalmat. Nem átverés, hiszen a másik fél maga dönti el, hogy "ez ennyiért" kell-e neki, de személy szerint nagyon utálom azt, ha a honlapkészítő szakember visszaél a tudásával vagy a másik fél szorult helyzetével (pl. közeli határidő).

A legdurvább esetnek - amivel eddig találkoztam - az volt a lényege, hogy egy ingyenes webáruházrendszerre egy egyszerű sablont ráhúztak és beállították elég igénytelen módon, de tényleg úgy, mintha aznap látták volna először a rendszert. Nem hiszem, hogy akár csak 20 órát is dolgoztak volna vele és 250.000 FT-ot számláztak ki érte.

100%-ig hiteles információkkal rendelkezem, mert láttam a szerződést, amiben le volt írva "kacifántosan" az, ami az ingyenes alaprendszerben benne van, csak éppen a vevő nem tudta, hogy a jól hangzó felsorolás ugyanaz, amit mi pl. 30.000 Ft-ért szoktunk csinálni. Mindennel együtt mi akkoriban ezért max. 50.000 Ft-ot kértünk volna el és az egy tisztességes ár lett volna, így meg az ügyfél kb. ötszörös árat fizetett.

Az igazi poén az volt, hogy a honlapkészítés / webáruház átadása után láttam először az "kétszázötvenezres" rendszert, amiben az első 10 percben 3 olyan súlyos hibát találtam, hogy nem is lett volna szabad átadni. A dolog vége pereskedés lett, de mivel a szerződésben benne volt, mit kap az ügyfél, így a már kifizetett pénzt (teljes összeget) nem kapták vissza.

Nem! Az sem jó, ha a legolcsóbb honlapot választja valaki, sőt azt szinte tilos is, csak egyszerűen fel kel mérni, hogy hol/mi/mennyibe kerül - és azért milyen minőségre lehet számítani.

 

Ne írjon alá olyan szerződést, amiben az Ön számára ismeretlen fogalmak vannak, ahol nincsenek jól körülírva a feltételek!! A "fél éven belül a kereső oldalára kerül a honlap" vagy "üzenetküldésre alkalmas lesz" leírás számtalan dologra ráhúzható - és szinte biztosan mást ért rajta a készítő, mint a megrendelő! Kérjen legutóbbi referenciák pontos árkalkulációval, hogy "pontosan ugyanaz" most mennyibe kerülne, így jobban meg tudja becsüli, mit kap majd végül a pénzéért.

Mi minden esetben vagy referenciát adunk vagy ingyenes tesztoldalt, így utólag nem érheti meglepetés. Ha mégis teljesen mást lát, mint amire számított, akkor elállhat a vásárlástól. (De csak a megtekintést követő 3 napon belül, de nem pl. utólag egy hónappal.)

 

4. Ma már szerencsére csak ritkán fordul elő, hogy a honlapkészítő a saját nevére veszi a domain nevet vagy a tárhelyet. Egy ilyen esetben a megrendelő hosszútávú függésbe kerülhet, hiszen a domainnel a programozó rendelkezik majd. Úgymond "túszul ejtheti" a domaint vagy a teljes honlapot és "tetszőleges összeget követelhet", hogy együttműködjön a megrendelővel. Évente átlagosan egy ilyen esetről hallok még mindig..

Kiemelten kérje mindig, hogy az Ön nevén legyen a domain! Gyanús, ha nem kérik be Öntől a személyes vagy a céges adatokat.

Mi mindig a megrendelő nevére vesszük a domaint, így ez az eset nálunk semmiképpen nem fordulhat elő.

 

"A szakértő nem szakértő."

Én magam sem hivatalos oktatási rendszerben tanultam azokat a dolgokat, amiket a honlapkészítés és az online marketing során használok, ezért nem leszólni szeretnék senkit ...

DE!...

... sokan úgy vállalnak el honlapot, hogy min. 5-10 évvel le vannak maradva az aktuális trendektől, hogy eleve elavult rendszereket adnak át.

A másik nagyon gyakori, visszatérő probléma, hogy a programozó "szakbarbár", azaz kizárólag a kódoláshoz ért, de az online marketinghez szinte semmit. Ez szintén óriási hiba, hiszen egy újabb honlap az interneten "lényegében senkit nem érdekel" - ez a fájdalmas igazság. A honlapnak egy jól kidolgozott online marketing stratégia egy központi elemének kell lennie, nem csak egy jól működő kódhalmaznak.

Kérdezze meg bátran a programozót még a honlapkészítés elkezdése előtt, hogy milyen tapasztalatai vannak, hogyan lehet sikeressé tenni az Ön honlapját. Kérjen referenciákat arra, hogy mely általa készített honlapok "nem tűntek el a süllyesztőben", hanem folyamatosan fejlődnek.

Mi minden évben min 100 órát töltünk azzal, hogy naprakészen tartsuk tudásunkat, ami sokkal több, mint amit egy átlagos honlapkészítő megtesz, de természetesen a szakirányú marketing szakemberekkel nem tudjuk -nem is akarjuk- felvenni a versenyt. Jó ötleteket adunk, segítünk új dolgokat kitalálni, de csodát tenni nem tudunk - ez fontos!

 

 

2013 | Minden jog fenntartva!