A honlapkészítés kérdései I.
- Mennyit időt/pénzt szánunk a honlapra?
- Mi a legfontosabb szempont honlapkészítés során?
- Milyen részeredmény hoz gyors megtérülést?
Már a jóval honlapkészítés előtt (már a tervezéskor) fel kell állítanunk egy fontossági sorrendet annak érdekében, hogy a befektetett időnk, energiánk vagy pénzünk a leghamarabb és a legnagyobb mértékben megtérüljön.
Melyek az eredményes honlapkészítés legfontosabb elemei?
- A tárhely és a domain(ek) kiválasztása
- A honlap alaprendszerének a kiválasztása
- A grafikai elemek megtervezése/kiválasztása
- A tartalomfeltöltés
- A kész honlap eljuttatása a célközönséghez
- Statisztikák elemzése, korrekció
Közel 60 különböző honlap elkészítése és tökéletesítése után arra a felismerésre jutottam, hogy a honlapkészítés egyik legfontosabb kérdésköre az, hogy mi kerüljön fel a honlapra.
Elsőre talán egy furcsának tűnhet, de a tapasztalataim azt mutatják, hogy a legtöbb cégtulajdonos vagy azt sem tudja, hogy mi lenne hasznos számára vagy pedig ugyan vannak sejtései, de rosszul méri fel a honlapkészítés elemek egymáshoz viszonyított fontosságát és görcsösen ragaszkodik egy részterület maximális kidolgozásához, de a többit hajlamos elhanyagolni.
Az ilyen hozzáállás "féloldalas" eredményeket szül, pl. az egyik legtipikusabb hiba van egy gyönyörű, modern honlapja, de alig látogatja a célközönsége, vagy éppen havi tízezreket költ online hirdetésekre, de a honlapja nem alkalmas arra, hogy "a látogatókat vevőkké alakítsa".
A honlapkészítés során mindig az arányosságra törekszem, hogy az összes honlapra szánt pénz egy egységes egészet alkosson, amely a leginkább alkalmas a profitnövelésre.
Az alábbi cikkben szembeállítok pár olyan honlapkészítés elemet, melyek közül választani kell, ha nem akarunk sok pénzt költeni a weblapra. Nem akarom túl hosszúra gyűjteni, ezért most csak 4 dolgot érintek, később majd a többiről is írni fogok.
Ingyenes szoftverek | - | Profi, egyedi megoldások |
Egyszerűbb, sablonos megjelenés | - | Egyedi megjelenés |
Keresőoptimalizálás | - | Fizetett Adwords hirdetések |
Teljes tartalomfeltöltés | - | Honlapkészítés oktatás |
1. Az ingyenes szoftverek, azaz honlaprendszerek és kiegészítők kiemelt előnye az ingyenesség, de van egy további fontos tulajdonságuk. Általában nyílt forráskódúak, széles körben ismertek, ezért könnyű olyan szakembert találni, aki a honlapot megcsinálja vagy a kész honlapot módosítani tudja. Hátrányuk, hogy kevésbé rugalmasak az előgyártott funkciók miatt, így nem minden speciális feladatra alkalmasak. (Igaz, ha a honlapkészítés végcélja egy profitnövelő céges honlap, akkor nincs is szükség sok egyedi megoldásra, elég csak a máshol is működő dolgokat alapul venni.)
Az igazán profi, egyedi programozású szoftverek általában drágák és a legnagyobb hátrányuk az, hogy az adott fejlesztőcsapathoz van a tulajdonos "hozzáláncolva", hiszen mások nehezen tudják frissíteni és fejleszteni, ha nem ismerik a felépítését. Előnye, hogy a készítők bármit meg tudnak valósítani vele, igaz, általában horror áron.
2. Az egyszerűbb, sablonos megjelenés is lehet teljesen modern és profi, viszont átlagosan ötödannyiba kerül, mint egy egyedi tervezésű, igazán profi megjelenés. Az eladást az átláthatóság és az igényesség segíti, nem az egyediség, így az 50-100.000 Ft-os megjelenésekre nem a kis cégeknek, hanem nagyobb vállaltoknak van szüksége, nekik is inkább csak a presztizs miatt. A kisvállalati honlapkészítés során a legnagyobb hiba az, ha az ember a látogatószerzés helyett a megjelenésre koncentrál!
3. A keresőoptimalizálás a honlapkészítés egyfajta "extra minőségű" kivitelezési módja, de mindig lassan hoz eredményt és számtalan bizonytalan tényező van, pl. a konkurencia erőssége és reagálási sebessége. A fizetett AdWords hirdetések azonnali eredményt hoznak, akár már az első héten megtérülhetnek a honlapkészítés ára is teljes egészében, ha jó az ajánlatunk és ügyesek vagyunk az online marketingben. Minden új honlap esetén jobb az AdWords, mint az optimalizálás, viszont minden régi honlap esetén sokkal olcsóbb a keresőoptimalizálás, mint a folyamatos hirdetés.
4. A honlapkészítés elsődlegesen a szerkezet és a megjelenés kivitelezését jelenti, így a tartalom feltöltésekor kérdéses lehet, hogy a tulajdonos vagy a honlapkészítő végzi. Természetesen bárki meg tud írni és be tud rakni pár képet egy szövegszerkesztővel, de nem mindegy, hogy valaki mennyire képzett és tapasztalt.
Minden háziasszony tud tortát sütni, de a cukrász másképpen csinálja.. ugyanígy fel lehet tenni egy adott szöveget rosszul, jól és igazán profi módon is. Senkinek nem ajánlom, hogy úgy kezdjen el honlapra szöveget írni és feltölteni, hogy nincs ilyen irányú képzettsége vagy széleskörű tapasztalata!
Ha a tartalmat egy tapasztalt honlapkészítő teszi fel, akkor az mindig rendben lesz, viszont minden egyes alkalommal fizetni kell érte. Ha sok ideje van, akkor érdemes lehet megtanulni ezeket azokat a dolgokat (alap HTML kódok, szövegírás, marketing alapok, keresőoptimalizálás alapok), amik nélkül nem lehet igazán sikeres a céges weboldal.
Összefoglalás: Egy kezdő vállalkozás számára a legjobb stratégia egy ingyenes, jól működő szoftver, melyet egy tapasztalt honlapkészítő formál meg az egyedi igényeknek megfelelően. Ha a költséghatékonyság a cél, akkor nem érdemes egyedi megjelenést alkalmazni, mert nem az hozza a látogatókat. Érdemes viszont 10-20.000 Ft-ot fizetett hirdetésekre költeni, hogy mielőbb eljusson a célpiacunk a honlapra.
Ha a tulajdonosnak van ideje megtanulni a honlapkészítés alapjait és évente többször is várható a honlap tartalmának a komolyabb mértékű módosítása, akkor érdemes lehet egyszeri oktatást kérni, de alapesetben egyszerűbb és gyorsabb, ha a tapasztalt honlapkészítőnek, keresőoptimalizálási szakembernek csak egy olyan szöveget ad, amit ő a megfelelő módon át tud alakítani a honlapra.