Keresőoptimalizálás / Google SEO
Fontos, hogy a honlapkészítés előtt, már a domain kiválasztásakor figyelembe kel venni a későbbi optimalizálási szempontokat és célokat, hogy ezzel is segítsük a fizetett hirdetések nélküli, azaz ingyenes látogatószerzést a jövőben.
A keresőoptimalizálás (SEO) évről-évre egyre nehezebb munka, mert mostanra rengeteg hasonló honlap fut, ráadásul a régi jól bevált módszerek működnek már elég hatékonyan. A keresőoptimalizálás lényege az, hogy a szöveget és a képeket úgy rakjuk fel a honlapra, hogy nem csak az emberek, hanem a keresőrobotok is "olvasni" tudják, sőt értékesnek találják az információt. Egy újsághirdetés vagy banner általában sok ember előtt megjelenik, de csak nagyon kis százalékuk érdeklődik a termék iránt. Ezzel szemben a keresőből érkező látogató minden esetben potenciális vásárló, hiszen éppen az érdekli őket, amiről a mi honlapunk szól - nekik sokkal könnyebb lesz eladni.
Számtalan lehetőség van rendszer optimalizálására, de egyre kevésbé tudja ezt egy átlagember megtenni, mert olyan sokféle elméleti tudás és gyakorlati tapasztalat kell hozzá egyszerre. Mi a honlapkészítés árak tervezése során már évek óta belekalkuláljuk az ilyen jellegű feladatok elvégzését is. Pontosan tudjuk, hogy az ügyfelek többsége sem a szöveget, sem a képeket nem tudja olyan minőségben biztosítani, amit a Google elvár.
Fontos tudni, hogy a SEO csak egy eszköz marketingben. A keresőoptimalizálás egy remek lehetőség, hogy hosszútávon hirdetés nélkül is jöjjenek új ügyfelek, de nem alkalmas azonnali vevőszerzésre! Nem szabad tőle csodákat várni, mert könnyen lehet, hogy nincs is elég keresés az adott témára – de az is lehet, hogy hiába látják majd sokan a honlapot, ha nem elég jó az ajánlat.
De nézzük, mik a legfontosabb dolgok, amikre oda kell figyelni. Nincs egyértelmű rangsor, de mondhatjuk, hogy ezek a legfontosabb lépcsőfokok.
A keresőoptimalizálás lépései
2018 óta talán a legfontosabb elvárás, hogy a honlap mobilra is optimalizált legyen. Manapság az emberek 60%-a legalább annyiszor használ mobileszközt, mint asztali gépet, ezért ezzel kapcsolatban nem is érdemes sokat beszélni. Ha a látogató nehezen találja meg, amit keres, akkor kilép, ez pedig azt jelzi a Google-nak, hogy az adott honlap nem elég jó minőségű.
Ezután rögtön a minél rövidebb betöltődési idő következik, mint elvárás a felhasználók és a Google részéről. Senki sem fog 5 mp-et várni arra, hogy betöltődjön egy honlap. Minél gyorsabb egy honlap, annál előrébb fog kerülni a találati listában. Jellemzően ez egy olyan feladat, amit a laikusok nem tudnak megcsinálni elég jóra, ezért érdemes szakember segítségét kérni.
A harmadik fontos szempont a keresőoptimalizálás során a "jó felhasználói élmény" biztosítása. Ez csak részben számszerűsíthető. Mérhető például a mobilverzió, vagy a betöltési sebesség. De itt már olyan kérdéseket is vizsgálni kell, mint
- szép-e a dizájn?
- jók-e a képek?
- érthető a cég ajánlata?
- milyen stílusban írták a szöveget?
Tehát a nagy kérdés, hogy érthető és szimpatikus-e az ajánlat a látogató számára. Ha sokáig kell keresnie, amit akar – vagy ha mást lát ott, mint ami neki vonzó -, akkor jó eséllyel örökre elvesztettük. Gyorsan kilép és legközelebb már nem is fog újra kattintani, nem tér vissza.
A gyors kilépést és a "nem visszatérést" a Google érzékeli és minél több ilyet tapasztal, annál hátrébb kerül a honlap a találati listában.
Az első három szempont szorosan összefügg, viszont önmagában az még kevés. Minél több olyan hivatkozásra is szükség van az interneten, ami a mi honlapunkra mutat. Ráadásul olyan témájú honlapokról, amik a mi témánkhoz kapcsolódik ÉS a Google magasra értékeli. Régen ezt a célt szolgálat a "linképítés", de aztán ennek egyre kevesebb tere és értelme maradt. Ma már ezt nem lehet „manipulálni”, ezért az egyik legnehezebb részévé vált a keresőoptimalizálásnak.
Az ötödik követelmény az, ami régen az első volt. Mégpedig a minőségi és egyedi tartalom. A szövegnek és a képeknek is arról kell szólnia, amire optimalizálni szeretnénk a honlapot. Ennek vannak bizonyos szabályos és elvárt módjai, amiről egy külön cikket lehetne írni, ezért is nem is szeretnék mélyebben belemenni. Alapszinten a tulajdonos is meg tudja oldani, de ha tényleg profi megoldást akar, akkor szükséges a szoftverek is ennek megfelelően kialakíttatni, tehát valószínűleg ehhez is szakembert kell bevonni.
Ha pedig már a honlapunk mobilbarát [1], gyors [2], tartalmas [5] és értékes [3] és elég sok másik honlap hivatkozik rá [4], akkor már csak annyi a feladat, hogy folyamatosan karbantartsuk, és fejlesszük. Újabb és újabb hasznos cikkeket kell írnunk [6], amit a célpiacunk szívesen olvas és oszt meg másokkal.
Itt érkeztünk el a legutolsó ponthoz, mégpedig a közösségi média szerepéhez [7]. Habár a Google és a facebook egymás konkurensei, mégis mindkettőnek fontos az ügyfeleinek a megelégedettsége. Ha azt látja a Google, hogy egy adott tartalom népszerű a FB-on, pl. sok a megosztás vagy a lájk, akkor azt ő is értékesnek fogja tekinteni. Fontos ugyanakkor, hogy nem minden téma indul azonos eséllyel a közösségi médiában. Nem mindent osztanak meg szívesen az emberek.
Végül pedig következik a legfontosabb irányelv: a rendszerszintű gondolkodásmód [8]. Ez magában foglalja azt, hogy mit, miért és hogyan csinálunk. Milyen fontossági sorrendet határozunk meg és milyen szoftverekkel támogatjuk a hatékony keresőoptimalizálást. Nagyok sok elméleti tudás és gyakorlati tapasztalat kell ahhoz, hogy ezt valaki igazán jól meg tudja csinálni. Ezt lehet tanulni és tanítani, de itt és most ezt nem szeretném közzétenni. Egyrészt túl sok lenne az információ, másrészt védeni szeretném az ügyfeleim és persze a saját érdekeimet is.
Ha valakinek pedig nincs se kedve, se ideje megtanulni a SEO legfontosabb lépéseit és módszereit, akkor egyszerűbb szakmeber segítéségét kérni. Az ő munkáját pedig a fenti lista segítségével már laikusként is le lehet ellenőrizni.