A Google fizetett hirdetései
A Google Ads (Adwords) egy fizetős szolgáltatás, amivel előrébb lehet kerülni a találati listában. Mindenképpen ajánlott egy induló honlappal.
Ha még korábban nem vetted igénybe, akkor egy 15.000 Ft-os ajándékkupont lehet igényelni. Ebben segítek, hogy mindenképpen megkapd, ha jogosult vagy rá. Ha ezt ügyesen használod fel, akkor már az első hónap végére a weboldal több hasznot fog generálni neked, mint amennyi a honlapkészítés ára volt eredetileg.
Azt már tudjuk, hogy a Google a látogatóknak akarja a legjobbat, nem pedig a honlap üzemeltetőjének. Legalábbis ez a hivatalos álláspont. Ugyanakkor mint tudjuk, „Minden szentnek maga felé hajlik a keze.” Vagyis a gyakorlatban a pénzügyi szempontok is számítanak.
Lényegében tehát akinek nincs jó honlapja, de szeretne elöl lenni, az meg tudja magának vásárolni a pozíciót. Ráadásul nem fix ára van a helyezésnek, hanem licitálni kell a helyért. Így tehát egy végül az jut el a látogatókhoz, aki a legtöbbet fizet.
Ez elsőre nagyon igazságtalan, viszont van pár dolog, amit tudnunk kell.
- A legtöbb ember általában nem csak az első találatot nézni meg. Tehát nincs értelme csak azért sokkal többet felkínálni, hogy mindenképpen mindig elöl legyen valaki. Úgysem tudja megakadályozni, hogy a konkurenciához is eljusson az érdeklődő.
- Hiába van valakinek sok látogatója, ha rossz az ajánlata. A sok látogatóból végül szinte senki nem fog vásárolni, így a hirdetésre költött összeg kidobott pénz.
- Sok termék vagy szolgáltatás esetén egyszerűen van egy olyan haszonkulcs, vagyis profittömeg, aminél ha többe kerül egy újabb vásárló megszerzése, akkor lényegében a cég csak veszteséget termel. (Néha ennek is van értelme, de arról majd egy haladóbb anyagban beszélek. Az nem annyira hirdetési tudnivaló, hanem egy komplex értékesítési stratégia része.)
- Ha többet kínál a tulajdonos, mint amennyiért már látogatókat szerezne, azzal lényegében önmagával tolt ki. A folyamatos egymásra licitálással végül minden hirdető veszít. Néha előfordul ilyen is (ha több nagyon erős vállalat van és a kicsiket teljesen kiszorítják).
A fentiekből következik, hogy néha nagyon magas összegbe kerül egy-egy látogató megszerzése, de azért a végtelenségig nem emelkednek a költségek.
Ráadásul a Google is beavatkozik a versenybe az alábbiak szerint. Mivel nincs fix összeg és senki nem látja azt, hogy mások mennyiért hirdetnek, így a Google fogja a beérkező liciteket és nem csak az összeg alapján állítja rangsorolja a hirdetőket, hanem a honlap minősége alapján is.
Ha két hirdetőnek van azonos licitje, akkor az kerül előbbre, akinek jobb a honlapja.
Máshogy fogalmazva: ugyanazt a helyezést olcsóbban kapja meg, aki jobban megfelel a Google elvárásainak.
Tehát ebben az esetben ismét életbe lépnek az eredeti irányelvek, miszerint a jobb tartalom, a gyorsabb honlap, az egyéb statisztikák (pl. visszafordulási arány) újra számítanak.
Úgy kell felfogni, mintha két verseny futna párhuzamosan. A „normál”, vagyis ingyenes találati listában csak a honlap valódi értéke számít. Míg van egy fizetős rangsor is, ahol a jobbak ugyanazt olcsóbban kapják.
Tehát ismét eljutottunk oda, hogy a keresőoptimalizálás hasznos. Egyrészt manapság már egy kötelező minimum, ami hoz önmagában is látogatókat (még ha kevesebbet is, mint régen). Másrészt viszont a hirdetéseknél spórolni lehet vele, mert ugyanannyi látogatót végül kevesebbért ad a Google, mintha figyelmen kívül hagytuk volna az ajánlásait.
Hogy mik ezek az ajánlások? Arról nagyon hosszan lehetne írni - és meg is tettem korábban már. A meglévő ügyfeleknek ezt át szoktam küldeni, de nyilvánosan nem fogom közzétenni. :)