Google Ads / Adwords
Jelenleg a Google kereső uralja a magyar piacot, azt használja szinte mindenki. Ha tehát szeretnénk minél több látogatóhoz jutni ingyen, akkor úgy kell megcsinálnunk, hogy a Google "szeresse" a honlapot. Erre többféle módszer van, melyekre itt nem lehet kitérni pár bekezdésben. A módszerek összessége a keresőoptimalizálás, ami a honlapkészítéssel párhuzamos feladat (de persze el is hagyható).
A keresőoptimalizálás szaktudást és némi tehetséget igényel, emellett időigényes is, ezért az alapos optimalizálás sokba kerül, de hosszútávon mindig megtérül, ha a honlapon jó az ajánlat. Sajnos idő kell ahhoz, hogy a Google igazán előre hozzon egy oldalt, ezért rövidtávon (az első 1-3 hónapban) akkor is érdemes kiegészíteni a keresőoptimalizálást fizett hirdetésekkel, ha egyébként a honlap teljesen profi módon készült el.
A legegyszerűbb és általában a legolcsóbb módszer a Google saját hirdetési rendszere, az Adwords
Mi az Ads / Adwords?
A Google kattintásalapú hirdetési rendszere. Ha valaki beüt valami a keresőbe, megjelennek a "normál" találatok, de nagyon sokszor ezek felett és oldalt is vannak szöveges reklámok. Itt jelennek meg az Adwords fizetett hirdetések. Sokan nem is veszik észre, hogy azok fizetett hirdetések, de ha tudják sem probléma, hiszen azzal kapcsolatosak, amire eppen rákerestek.
Mit jelent, hogy kattintás alapú?
A hirdetők egy-egy kulcskifejezésre licitálnak, tehát aki többet ad, az elöl van (a normál találatok felett vagy oldalt), míg ha valaki kevés pénzt ajánl fel, akkor a hirdetése meg sem jelenik. Ha elég sokat kínálunk, akkor tehát megjelenik a hirdetés, de maga a reklám csak akkor kerül pénzbe nekünk, ha valaki rá is kattint a hirdetésre. Ez azt jelenti, hogy nem elég sokat kínálni, vonzó hirdetéseket is kell írnunk, hogy ténylegesen látogatónk legyen.
Elméletileg mondhatnánk, hogy a puszta megjelenés is jó, ráadásul ingyen van, de valójában ezeknek semmi mérhető haszna sincs, plusz a Google is büntet, ha senki nem kattint ránk, hiszen az ő érdeke is a kattintás elérése, mert akkor van bevétele. Aki nem termel neki hasznot, azt hátrasorolja, hiába kínál ugyanannyit, mint esetleg valaki más.
Mennyibe kerül egy kulcsszó? Mennyibe kerül havonta?
Mivel licitálásról van szó, nincs konkrét összeg. Egy kulcsszó általában 10-100 Ft között mozog, tehát ha jól célozzuk a hirdetést, akkor olcsón juthatunk olyanok látogatókhoz, akik éppen pénzt szeretnének elkölteni. Igazából a kattintás áráról általánosságban nincs értelme beszélni, csak az adott tevékenységhez kapcsolódó kulcsszavak ismeretében.
Beállítható az, hogy maximum mennyit ér nekünk egy kattintás - és hogy mennyit fizetünk ki maximum egy nap. Ha a napi maximumot felszorozzuk a napok számával, máris kijön a havi maximum. Ha elég sok érdeklődő jön, akik vásárolnak is, akkor a hirdetés lényegében egy jó befektetés, tehát nem is igazán érdemes maximum értéket beállítani. Ha viszont szezonális terméket árulunk vagy nem közvetlenül mérhető az azonnali megtérülés, akkor érdemes óvatosan kezdeni, napi 4-500 Ft-os maximum kerettel.
Mennyi a minimum befizetési limit?
Hirtelen nem is tudom, de akár már pár ezer forinttal is el lehet indulni. Érdemes azonban minimum 5-10.000 Ft-os befizetni, hiszen ha ki akarjuk értékelni az eredményeket, akkor azt nem lehet megtenni 2-3 nap után, tehát érdemes rászánni egy "nagyobb" összeget, amiből már kihozható akár több száz kattintás is, ha olcsó a kulcsszó. Ha nagy értékű a termék, akkor lényegében már 1-2 kattintásból is visszajöhet a teljes hirdetési költség.
Kinek éri meg az Adwords?
Szinte mindenkinek, akinek van egy jó ajánlata és képes kiemelkedni a konkurencia közül valamivel vagy egyszerűen a nagy számok törvénye alapján minden X. kattintás után várható egy Y. értékű megrendelés, ami kitermeli a korábbi kattintások árát is.
Pl. a honlapkészítés szó drága, kb 150 Ft/kattintás, de ha 100 kattintóból (15.000 Ft) egy ember kér csak egy 50.000 Ft-os honlapot, akkor már mondhatni visszajött az ára. Ha már kettő, akkor pedig már szép hasznot hozott. (1-2% megrendelés pedig nem számít nagy dolognak, ha az ajánlat jó és a hirdetéseknél már eleve azokat céloztam meg, akik nagy értékű honlapot akartak. Pl. ha azt hirdetem, hogy "honlapkészítés 49.000 Ft-tól", akkor nem fognak olyanok kattintani, akik ingyen vagy max 20.000 Ft-ért akarják a honlapot.)
Személy szerint mi nem hirdetünk, mert mi a tudásunknak, tapasztalatainknak és nagy munkabírásunknak köszönhetően elöl vagyunk a legfontosabb kifejezésekre, ezzel megelőztük a konkurenciánk kb. 90-95%-át. Ha honlapkészítőt keres, ezt is érdemes figyelembe vennie.
Mit lehet tenni, hogy a lehető legolcsóbb legyen egy kattintás?
Az Adowrds kampányok és a meghirdetett honlapok beállítása lényegében ma már egy külön szakma, ha tehát nincs elég tapasztalata, akkor jó eséllyel érdemes kifizetni egy ezzel foglalkozó szakembert, mert ő olcsóbban és ügyesebben tud hirdetni. Már a honlapkészítés kezdetétől figyelmbe kell azt venni, hogy lesz-e Google Adwords hirdetés!
Lehet látni, hogy mire és mennyien kattintottak?
Természetesen, nagyon részletes statisztikát látunk az Adowrds-ön belül. Továbbá elég sok szempont alapján be tudjuk állítani, hogy egyáltalán hol, mikor, milyen nyelven jelenjenek meg a hirdetések.
Mi a jobb? Ha olcsó a kampány vagy ha sokan látják?
Ha alacsony költségkeretet vagy kevesebb kulcsszót állítunk be, akkor kevesebb kattintás várható, így a kampány költsége is alacsonyabb lesz egy adott időszakban vizsgálva. Ha sok a klucsszó és magas összeget is hajlandóak vagyunk fizetni, akkor nagyon kattintás várható. Igen ám, de mire megyünk azokkal, akik csak hasonlót keresnek ahhoz, amit mi kínálunk.. vagy esetleg teljesen mást? Ha ez a helyzet áll fenn, akkor hiába fizettünk sokat a sok látogatóért, mert 80% úgyis azonnal elmegy, mert nem bennünket keres és csak kidobott pénz volt a hirdetési költség. Ha jól célozzuk a hirdetést, kevesebben fognak jönni, viszont nagyobb arányban fognak vársárolni. Sokkal kevesebbet költünk, mégis szinte pont ugyanannyi érdeklődés lesz.
Kinek ajánlott a nagy költségkeret és a sok kulcsszó?
Nehéz kérdés.. talán olyannak, aki nem azonnal eladni akar, hanem ingyenes, hasznos dolgokat kínál, pl. e-bookot, szoftver demo verzióját, stb. Elsősorban adatbázis építéskor jön jól, ha sok a látogató, de még ekkor is kell egy jó ajánlat, mert az emberek egy 100. ingyenes hírlevél miatt már nem fognak beregisztrálni, az biztos.
Hogyan lehet hozzákezdeni?
Előbb érdemes megcsinálni jól a honlapot és ha az készen van, azután hozzákezdeni az Adwords hirdetések alapos megtervezéséhez. Lehetőség szerint addig ne regisztráljon senki az Adwords-re, míg nem tervezi a befizetést, mert néha ad a Google akciós kuponokat, melyek viszont csak a regisztrációt követő 14-21 napig beválthatóak.
Mi a legfontosabb különbség a keresőoptimalizálás és az Adwords között?
A keresőoptimalizáláskor úgy hozzuk létre a honlapot, hogy minél értékesebb legyen a Google és a honlap látogatói számára. Ha elég ügyesek vagyunk, akkor 1-1 kulcsszóra elöl leszünk, de ehhez sok idő és elég sok munka (vagy pénz) szükségeltetik, viszont később ingyen megjelenhetünk a találatok között. A honlap idővel egyre erősebb lesz, egyre jobban megelőzi a konkurensekét.
Ezzel szemben az Adwords azonnali eredményeket hoz, viszont csak akkor, ha fizetünk érte. Ha a fizetés megszűnik, a honlapot jóval kevesebben fogják látni, nem fogja megelőzni a konkurensek honlapját, csak mert egy ideig hirdettük.
Nem mindig egyértelmű, hogy a keresőoptimalizálás vagy a fizetett hirdetés éri jobban meg hosszútávon, de az biztos, hogy a rövidtávon a lehető legjobb megoldás a honlap keresőbarát, keresőoptimalizált felépítése, amit megtámogatunk 1-2 hónapig fizetett hirdetésekkel.
Természetesen akkor sincs tragédia, ha sem a keresőoptimalizálást, sem a fizetett hirdetéseket nem kéri a tulajdonos, viszont akkor a honlap elsősorban csak más hirdetési módok (névjegykártya, újsághirdetés, szórólap) kiegészítője lehet, de önállóan nem sok vevőt fog hozni az internetről.